Isnin, September 05, 2011

Hari Raya Ketiga - Singgah di Rumah Akop

Hari Khamis, 1 September 2011. Diam tak diam, sudahpun raya ketiga. Rasa macam sekejap sahaja raya ni. Semalam dua keluarga sudahpun berangkat pulang ke rumah keluarga pasangan masing-masing bersama anak-anak mereka. Seorang balik Gopeng, Perak dan seorang lagi balik ke Batu Pahat.

Si anak yang kena balik kampung, muka sudah macam cuka. Sepupu tengah ramai, semuanya nak berjalan raya. Beraya di Kampung Alai, memang terasa suasana kampungnya. Kanak-kanak berduyun-duyun singgah untuk mendapatkan duit raya. Ada pula kedai-kedai kampung yang mengambil kesempatan menjual permainan 'tikam', mercun dan bunga api. Kanak-kanak menjadi mangsa apabila duit raya mereka 'dikerjakan'. Suasana meriah dengan dentuman mercun di sana sini.



Pukul 6.00 petang, keluarga kami dan keluarga Shariff singgah di rumah Akop di Pekan Umbai, Melaka. Sebelum bertolak, kena telefon dulu sebab isteri Akop, Ina bertugas sebagai jururawat. Ina bertugas malam.

Sebaik sampai, kami bersalaman. Kanak-kanak pula turun ke halaman rumah untuk bermain bunga api. Sambil makan kami berbual. Kami dihidangkan dengan bihun goreng. Arif dan Ifa bukan main selera lagi makan.















Akop merupakan anak lelaki Mak Munah yang keempat dan juga anak keempat dari tujuh orang adik-beradik. Beliau adalah kembar kepada Usop.

Jam 7.10 malam, kami meminta izin untuk bergerak ke rumah Zaki di Muar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan