Jumaat, September 30, 2011

Jamuan Makan Rakan Sekerja

Pada petang Jumaat, 30 September 2011, aku, Arif dan Mohd Mawardi, rakan sekerja bergerak ke Taman Krubong Perdana di Krubong. Tujuan kami ialah untuk memenuhi undangan majlis jamuan makan oleh dua orang staf perpustakaan yang juga staf di unit kami.



Rumah pertama yang kami kunjungi ialah rumah Puan Fauziah. Walaupun kami bergerak tanpa pelan rumah, berdasarkan maklumat yang ada pada Mohd Mawardi, kami berjaya juga mencari rumah beliau. Memang benar, kedudukan rumah Puan Fauziah agak jauh ke belakang berhampiran dengan tangki air dan pokok getah.



Kami adalah antara tetamu yang paling awal sampai walaupun menu istimewa iaitu nasi ayam Singapura masih belum tiba. Menurut Mohd Mawardi, beliau bersedia menunggu sehingga menu istimewa itu sampai sebelum bergerak ke rumah staf yang lain.

Hampir setengah jam menunggu, kami duduk di sofa dalam rumah beliau sambil berbual-bual dan menikmati dekorasi hiasan dalaman rumah berkenaan.

Sebaik selesai menjamu selera, kami meminta diri untuk mengunjungi rumah Puan Rohana. Lokasi rumah Puan Rohana letaknya kira-kira 500 meter daripada rumah Puan Fauziah.



Sewaktu kami tiba, beberapa orang staf perpustakaan sedang menikmati hidangan yang disediakan oleh tuan rumah. Menu utama ialah punten, iaitu makanan tradisi Jawa seperti ketupat tetapi ianya sedikit lembik. Makanan ini dimakan bersama sambal ataupun rendang. Memang sedap tetapi dek kekenyangan makan nasi ayam, kami menjamah juga. Arif langsung tidak makan punten kerana terlalu kenyang.

Sedang kami menjamu selera, beberapa orang staf lagi sampai dan suasana menjadi lebih meriah.

Pukul 6.30 petang, kami bersalaman dengan tuan rumah dan bergerak balik ke pejabat. Buat kedua staf yang menjemput kami, diucapkan ribuan terima kasih. Kata orang tua, terima kasih daun keladi, kalau sudi jemput kami lagi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan