Jumaat, September 30, 2011

Persiapan Gerai Sambutan Hari Raya

Bagi menjayakan persiapan Majlis Sambutan Eidulfitri 1432H. Peringkat UTeM, beberapa fakulti dan jabatan diberikan sedikit peruntukan oleh universiti untuk membuat persiapan di gerai masing-masing. Penganjurnya iaitu Pusat Islam akan mengatur apakah jenis makanan yang akan dihidangkan kepada tetamu semasa majlis berlangsung nanti.

Bagi perpustakaan, menu yang ditetapkan ialah aneka keropok iaitu keropok lekor dan keropok keping dan gerai kami mewakili gerai Negeri Terengganu Darul Iman. Jawatankuasa sambutan peringkat jabatan diketuai oleh Zaidi Saad dan dibantu oleh Mohd Mawardi Badruddin. Aku dilantik untuk mengetuai persiapan jamuan manakala Hasliza Mohamad pula mengetuai persiapan gerai dan keceriaan.



Perjumpaan pertama jawatankuasa ialah pada 14 September 2011 dan perjumpaan seterusnya ialah pada 15 September 2011. Dalam kedua perbincangan ini, jawatankuasa banyak membincangkan tentang kerjasama dalam mendapatkan barangan atau peralatan buat persiapan sama ada untuk keceriaan maupun jamuan. Memang ramai ahli jawatankuasa yang sudi menawarkan barangan milik peribadi mereka untuk membantu menjayakan program universiti ini.

Pada hari Isnin, 19 September 2011, jam 10.00 pagi, ahli jawatankuasa berkumpul buat kali terakhir di Bilik Mesyuarat, Unit Perolehan bagi membincangkan jumlah peralatan sedia ada dan strategi dalam membuat persiapan terakhir di gerai nanti. Sebaik perbincangan berakhir, ahli-ahli jawatankuasa yang dilantik terus melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepada mereka.

Ada di kalangan jawatankuasa menaiki van mencari buluh untuk dibuat hiasan pada khemah, ada yang membawa peralatan memasak, ada juga yang melukis untuk hiasan di gerai serta tidak terketinggalan ramai juga yang memberikan idea-idea yang bernas.




























Pukul 2.15 petang, kami bergerak ke tapak majlis iaitu di parkir Dewan Besar UTeM. Setelah mengenalpasti khemah yang ditetapkan oleh urusetia, kami menyusun buluh-buluh untuk dibuat pagar. Kerja-kerja memotong buluh dibuat oleh M. Jefridzain Jaafar atau abang Jep. Yang lain-lain membantu dari segi mengikat buluh dengan kawat, memasang scallop pada khemah dan menyusun meja. Dari segi kerjasama, memang terbaik kerana banyak idea yang disumbangkan oleh mereka.

Pukul 5.30 petang, apabila gerai hampir siap, aku meminta diri untuk menjemput anak-anak balik sekolah agama. Persiapan diteruskan dengan pemantauan daripada pengerusi jawatankuasa, Zaidi Saad sehingga siap.

1 ulasan:

  1. kreatifnya idea balut tiang tu dengan buluh..saya pun tengah cari idea utk hias booth..tq atas perkongsian :)

    BalasPadam