Jumaat, September 30, 2011

Membeli-belah Di Ayer Hitam

Khamis, 22 September 2011. Hari ini aku cuti. Sebelah pagi aku menguruskan anak-anak ke sekolah. Kemudian aku ke rumah Mak Bedah untuk menjemput Babah bersarapan pagi di warung. Selepas bersarapan pagi, Babah memaklumkan bahawa beliau ada appointment dengan doktor untuk pemeriksaan kesihatan berjadual di Klinik Kesihatan Peringgit. Hampir tiga jam menguruskan Babah, akhirnya pukul 12.30 tengah hari, kami singgah di Medan Selera Semabok untuk makan tengah hari.

Pukul 1.40 petang, aku menjemput anak-anak di sekolah. Kemudian selepas menguruskan anak-anak makan tengah hari, kami bersiap untuk ke Kluang, Johor bagi menjemput Ida. Untuk makluman, Ida menghadiri kursus selama 4 hari iaitu dari 19 hingga 22 September 2011 di INTAN Kluang.



Pukul 3.00 petang, kami bergerak melalui Lebuh AMJ dan masuk ke Lebuhraya Utara-Selatan melalui Plaza Tol Jasin. Akhirnya jam 5.00 petang , kami sampai di INTAN Kluang.

Anak-anak sudah tidak sabar untuk bertemu ibu mereka. Mak Munah pun ikut sama. Setelah melalui pintu masuk INTAN Kluang, kami akhirnya menjemput Ida pulang.

Dalam perjalanan pulang, kami singgah di Ayer Hitam. Cadangan asal ialah untuk membeli ubat lelah Ida di sana, malangnya produk kesihatan itu tidak lagi dihasilkan oleh penjualnya.

Kami ke deretan kedai yang menjual pelbagai jenis barang-barang perhiasan dan seramik, hasil pertanian dan permainan. Mak Munah berhajat untuk membeli pasu dan bunga-bunga hiasa kering. Alim dan Miza pula inginkan kereta yang dikawal melalui remote control. Aku pula membelikan Babah hasil pertanian seperti keladi dan keledek seperti yang dipesan oleh beliau. Lama juga kami di sana. Selain meninjau barang-barang yang ingin dibeli, proses tawar-menawar juga mengambil masa yang agak lama.


















Pukul 7.15 malam, kami selesai membeli barangan yang dicari. Akhirnya kami bergerak pulang ke Melaka. Memandangkan anak-anak lapar, kami singgah makan di Hentian Rehat dan Rawat, Pagoh.

Kami sampai di rumah pada jam 9.30 malam. Walaupun penat, hati terasa puas dapat mengisi masa cuti dengan berfaedah.

Malam itu, aku mendapat panggilan daripada Arif meminta beberapa helai pakaian dihantar ke asrama kerana keesokan harinya, beliau akan menghadiri satu kursus di Umbai, Melaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan